Sexuální výchova pro pokročilé

 O přístupu dnešní mládeže k sexu koluje mnoho polopravd a mýtů. Jaká je ale skutečnost? Dokážou svými znalostmi o sexu strčit do kapsy většinu dospělých? V rámci projektu „Sexuální výchova pro pokročilé“ jsme navštívili žáky deváté třídy ZŠ Stupkova, abychom si s nimi popovídali o metodách bezpečného sexu a o prevenci pohlavních chorob. A taky abychom udělali menší sondu do hlubin teenagerovy duše.

Podobně jako u projektu „Nástrahy moderní doby“, začala hodina rozsazováním. Aby to bylo pro děti atraktivnější, byly rozděleny na syfilis a na kapavky. Za velkého řevu a hlasitého smíchu si vyměňovaly místa a navzájem se „infikovaly“ pohlavními chorobami. Pak ale nadešla první chvíle pravdy, říct nahlas jaké typy sexu vlastně znají. S mírným červenáním a chichotáním řekly jako první orální sex, potom sex anální. Označení „vaginální sex“ však neznaly 😀 .

Poté jsme je postavili před další úkol. Rozdělili jsme je na dvě skupiny, klučičí a holčičí, a dali jsme jim za úlohu nakreslit na tabuli vývoj vztahu během dvou měsíců. Zatímco klučičí skupina nám jednotlivé „mety“ pěkně časově ohraničila, holčičí skupina zvolila obecnější popis a vynechala časové údaje. Když jsem se zeptala jedné dívky, kam by zařadila první sex, dostala jsem poměrně překvapivou odpověď (v pozitivním slova smyslu). „Tak určitě bych se s ním nevyspala po dvou měsících…“

Vývoj vztahu.

1. týden: seznámení
3. týden: rande
5. týden: první polibek
6. týden: první hádka
7. týden: první sex
8. týden: rozchod a nebo dlouhodobý vztah

.

.

Úlohu jsme pak nějakou dobu rozebírali. Zajímalo nás hlavně jak se kluci staví k tomu, že dívky potřebují více času.

„Co byste řekly partnerovi, kdyby na vás naléhal a vy se ještě necítily připravené?“

Dívky (rezolutně): „Musí počkat.“

„Pánové. Co si o tom myslíte. Počkali byste?“

Kluci: „Jo. Počkali.“

Takže další překvapení, a opět příjemné… Pak už jsme jim konečně pustili prezentaci a jako první téma jsme zvolili HIV a AIDS. Žáci měli poměrně dobré znalosti o tom, jak se HIV přenáší a v jakých fázích onemocnění probíhá. Dokonce i tom, jak dlouho trvá než se vytvoří detekovatelné protilátky. Díky tomu jsme měli více času na praktickou ukázku – každému jsme rozdali kelímek s vodou a pobídli je, ať si navzájem trochu vody vymění a nakonec vodu vypijí. Vtip je v tom, že v jednom z kelímků se nachází voda slaná, která má demonstrovat, jak snadno se dá nakazit. 🙂 Když se pak všichni napili, většina z nich měla vodu v kelímku slanou tak, že se jim z toho protáčeli oči v důlcích.

Hra s kelímky

Po této názorné ukázce jsme se vrátili zpět k prezentaci a řekli jim něco o syfilis, kapavce, chlamydiích, genitálním oparu a o lidském papillomaviru. Poučili jsme je i o metodách antikoncepce a vysvětlili jim, že hormonální antikoncepce nechrání proti přenosu pohlavních chorob. A nakonec jsme je naučili správné technice nasazování kondomu.

Před závěrečnou evaluací jsme jim ještě dali prostor pro dotazy, které nám mohly anonymně napsat na papírek. Ukázku z dotazů si můžete přečíst níže:

deváťáci

– Bolí sex?
– Jaký je ideální věk na sex?
– Je život jen o sexu?
– Co mám dělat abych nežárlila na kluka?
– Jak mám předejít hádkám a urážlivosti kluka?
– Jak hluboko je panenská blána?
– Kde se dá nechat testovat na AIDS a kolik to stojí?

.

Takže tohle je pravda o dnešní mládeži… respektive alespoň o téhle konkrétní třídě. Každá třída je samozřejmě na trochu jiné úrovni jak co se týká vědomostí tak i vyspělosti. Nicméně je vidět, že přednášky na toto téma mají rozhodně smysl, protože mládež není zdaleka tak znalá a zkušená jak se povídá…

Navíc děti v tomhle věku o toto téma jeví poměrně velký zájem a dávají celou dobu pozor. A i když nám to může připadat zvláštní, většina z nich nemá přístup ke kvalitním edukačním materiálům a tuto roli stále suplují Bravíčka a další časopisy pro mladé. Je důležité aby mladí tohle téma viděli jako součást života a ne jako nějaké tabu, které je zábava překračovat, chceme-li zabránit exponenciálnímu nárůstu nakažených pohlavními chorobami a snížit počet potratů.

Pokud máte zájem se do projektu zapojit, neváhejte kontaktovat koordinátorku projektu, Andreu Bednářovou (4. ročník), na e-mail: lora.upol@ifmsa.cz

Více informací nejen o tomto projektu najdete na: http://www.facebook.com/IFMSACZOlomouc

Vývoj vztahu
Tento vývoj vztahu je z jiné třídy, ale je natolik roztomilý, že ho sem prostě nešlo nedat 🙂

7046 Total Views 1 Views Today

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *