Kurzy resuscitace novorozenců (a jejich význam s odstupem času)

 

Šéfredaktor HADa, Martin, mě loňský školní rok poprosil o článek. Původní text jsem napsal těsně po poslední státnicové zkoušce v květnu. Martin se od té doby
ke zveřejnění naštěstí nedostal. Proto mám teď možnost text poupravit a doplnit
o přesah mojí práce jako studenta, do mé práce jako začínajícího doktora na Novorozeneckém oddělení a Centesimu.

V březnu jsem uspořádal kurzy resuscitace novorozenců. Tři týdny před státnicí
z interny jsem měl beztak nadbytek volného času. 🙂

Jednalo se o mou práci v rámci SVOČ 2016/17 na Novorozeneckém oddělení
a přípravy probíhaly delší dobu. Jako první jsem naprogramoval simulátory novorozenců firmy Laerdal, které jsou neméně komplexní jako Simír z Centesima. (Který mimochodem prokázal během naší výuky Akutních stavů daleko větší odolnost než jeho jmenovec z Kobry 11.) Díky Norským fondům má Novorozenecké oddělení
k dispozici hned tři takové panenky. Dále jsem vytvořil úvodní přednášku
a pro hodnocení studentů vstupní, závěrečný test a dotazník.

Kurzy byly dva, každého termínu se zúčastnilo 15 nadšených mediků.
(Na chlebíčky jsem nikoho lákat nemusel. Budiž to všem účastníkům ke cti.)
Po vstupním testu následovala má krátká přednáška z nezbytného teoretického základu. Dále se účastníci rozdělili na tři skupiny. Jedné se věnoval MUDr. Wita, druhé MUDr. Bodnár a třetí já. Tady si medici nacvičovali jednotlivé úkony resuscitace. Poté ve trojicích řešili modelové klinické situace. Zájem a nasazení bylo obrovské a my
z toho měli radost.

Využití simulátorů při výuce umožnilo plně uplatnit situační a inscenační didaktickou metodu. (Taky jsem o nich prvně slyšel teprve nedávno, nebojte.) Při nich se nabyté vědomosti a dovednosti vštěpují při praktickém řešení určité situace. Princip je podobný jako problem based learning uplatňovaný třeba Ústavem patologie.

Při zpracovávání testů a dotazníků jsem měl pocit zadostiučinění. Oproti úvodnímu testu stoupl počet správných odpovědí o třetinu. V dotazníku pak studenti subjektivně vyhodnotili zlepšení svých znalostí i dovedností z průměrných 30 %
před kurzem na 80 % po jeho absolvování. Za nejproblematičtější oblast resuscitace označili správné vyhodnocení situace a uvedli, že jim v této oblasti kurz pomohl.

Výsledky jsem prezentoval na SVOČ konferenci 2017. Odborná komise práci ohodnotila druhým místem a hlasující studenti dokonce místem prvním. Já formu jsem ve článku zvolil pro čtivost, nicméně každým krokem mě provázeli primář Kantor a MUDr. Wita. Moc jim děkuji za příležitost, trpělivost a za čas, který mi věnovali. Úspěch je to určitě společný.

A teď onen na začátku slibovaný přesah.

Začnu skromně sebou. Na novorozeneckém oddělení jsem během studia relativně často stážoval. Díky tomu byl pro mě nástup do práce o něco menší šok. Zadruhé jsem znalost resuscitace (získanou prací na svoč) využil hned první měsíc
v práci, a to hned třikrát. Takže stážujte a svočkujte. Vřele doporučuju, má to význam.
A na nedostatek času se nevymlouvejte. Ještě před pár měsíci jsem byl velmi alergický na větu „Tolik času jako na LF už nikdy mít nebudete.“ … ale mezi námi, je to tak.

Dále se povedlo zasadit výuku resuscitace novorozenců (využívající simulátory) do sylabů pro 6. ročník Všeobecného lékařství a General medicine. Díky nadšení primáře Kantora a profesorek Oborné a Sovové. A tak se spolu se všemi šesťáky uvidíme! Kurzy povedu já a využiju formát ověřený loni, samozřejmě okořeněný špetkou zážitků z reálu. (Mimo to se potkáme i na Centesimu.)

Pro pátý ročník je navíc připravený předmět Intenzivní péče a resuscitace
v neonatologii vedený dr. Dubravou. Předmět a jeho vyučujícího nemůžu dostatečně vychválit. Bude to pecka! (A nesnažím se nikomu vloudit do přízně, tenhle časopis nikdo jiný kdom redaktora stejně nečte. :-D)

Snažně vás prosím. Pokud si ten předmět zapíšete a nebudete mít v plánu dojít, tak se zajděte odepsat na studijní oddělení, uvolněte místo vážným zájemcům a hlavně jim dejte vědět třeba na facebooku. Díky!)

Co napsat závěrem? Jděte si za svým a nebojte se práce navíc. Má to smysl.

MUDr. Jakub Lasák
Novorozenecké oddělení FNOL,
Centesimo LF UP

990 Total Views 1 Views Today

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *